Rokal Vrienden Nederland (RVN )

Hier vindt u informatie over de Rokal Vrienden Nederland (RVN ) en in het submenu vindt u enkele baanbeschrijvingen ( Anlage ) en de Rokal agenda.

Om u alvast in Rokal sferen te brengen kunt u onderstaand videofragment downloaden of door gelijk op de VID te klikken om direct de video te bekijken.

Info

ROKAL heeft veel vrienden!  Ook in Nederland. De meeste vrienden van ROKAL, zijn de echte verzamelaars, maar ook degene die hun modellen nog laten rijden, of en dat is bijzonder, voortborduren op het assortiment met nieuwe of verbouwde items alsof Rokal TT nog steeds op de markt is

Vrienden zijn er om elkaar te helpen, dus mocht u op zolder nog een Rokal trein vinden maar die het niet meer doet , of er ontbreekt een onderdeel. Vaak weten de vrienden wel een oplossing zodat uw lok weer kan rijden. Wat let u dan nog om uw baan nog verder uit te breiden.

Mocht dat er niet van komen dan kunt u altijd contact op nemen om te kijken of de ROKAL Vrienden er nog wat mee kunnen!

Voor info kunt u terecht bij:  Sip Hartman. email  rokal@home.nl

Hier zullen in de loop der tijd stukjes info over ROKAL verschijnen. Er bestaan ook Duitse sites met uitgebreide info in het Duits.

Wie hebben er ROKAL?

De vraag hoeveel mensen zich nog bezig houden met Rokal is een hele lastige. Je moet dan eerst al nadenken of je mensen die al 25 jaar hun ROKAL onbenut in de kast, op zolder, of erger, in een vochtige schuur hebben liggen ook mee moet tellen.

Zeker is dat ROKAL in de jaren zestig best wel in een flink aantal speciaalzaken te koop was als alternatief voor H0 wat toch veel mensen wat te groot was.

Ik ging naar Apeldoorn, daar waren minstens twee zaken met ROKAL en ook in mijn woonplaats Deventer werd het verkocht rond 1962. Ik meen bij de Sallandse Houthandel tegenover de Lebuïnus kerk.

Op dit moment schat ik dat er in Nederland hooguit 20 mensen in meerdere of mindere mate zich nog met ROKAL bezig houden. Daarvan misschien maar 7 of 8 wekelijks…., voor de meeste geldt dat ze bij ons ook niet bekend zijn.

Ook voor Duitsland geldt dat het niet bekend is hoeveel mensen zich met ROKAL bezig houden. Ik schat zo’n 150 en daarnaast vermoedelijk 300 die het ergens nog in huis hebben weggestopt. Daarnaast zijn er in heel veel landen nog wel een paar Rokallers te vinden. Denk aan Groot Brittannië, Frankrijk, de VS en Canada.

Wat hebben ROKAL en ZEUKE/BTTB/Tillig  gemeen?

Er zijn overeenkomsten maar ook lastige verschillen.

Het wordt allemaal TT genoemd, Table Top. De rails zijn 12mm breed.

Een BTTB of Tillig trein kan goed uit de voeten op ROKAL rails.

Maar dan stuit je toch al gauw op verschillen! Als je het door elkaar gebruikt valt op dat:

  1. ROKAL veelal groter is.
  2. De forse koppelingen van ROKAL niet passen op de andere.
  3. Rokal zwaarder is en een BTTB lok niet veel ROKAL wagens kan trekken.
  4. Rokal veel modellen had die geheel of gedeeltelijk zink spuitgietwerk waren. Je moet dan denken aan de periode voor 1961.

Erg problematisch is dat ROKAL dikke wielen had en niet door de wissels van BTTB of moderne Tillig rails komt. Een moderne TT baan kan dus vrijwel niet bereden worden met ROKAL, of je zou de wielen moeten kunnen afdraaien.

Dus: Als Rokal je ding is ben je veroordeeld tot ROKAL railmateriaal.

Is dit een straf…?

Ach, het heeft zijn beperkingen. Het is geen modern uitgebreid gamma.

De oude blikken rails kunnen krom of roestig zijn.

ROKAL railmateriaal

De laatste generatie rails van 1967 was nikkelzilver met een mooie vorm. Deze rails zijn echter weer wat kwetsbaar door verouderde kunststof bielzen. Ook trek je bij het afbreken van een baantje al gauw de kleinste railstukjes in de wissels kapot. Altijd oppassen daarmee. Deze rails zien er wel netjes realistisch uit en kunnen mooi vlak liggen. Je mist de leuke verlichte lantaarntjes op de wissels van het oudere holprofiel materiaal. Sluit volprofiel wissels aan de juiste kant van de regelaar (gelijkrichter) aan met de juiste schakelaar met drie schroefjes aan de achterkant. Zo nee, dan smelt de wissel weg. Het wisselsymbool op de regelaar negeren dus, de wissel moet juist aan de andere kant eraan geklikt.

De eerste rails waren vrij duur, uitgevoerd op bakeliet. Die werden dan ook al na 1951 vervangen door goedkope blikken rails op bitumen. Deze rails willen nog wel eens gaan hobbelen na 65 jaar en roesten willen ze ook wel.

In de zestiger jaren kwam er blikken holprofiel rails op kunststof bielzen. Deze zijn wel te combineren met de rails op bitumen.

Wil je de blikken rails combineren met volprofiel van 1967 dan bestaat daar een halve overgangsrail voor. Online zijn er wel catalogi met al het railmateriaal erin.

Voor alle rails geldt dat het natuurlijk niet altijd maar zo makkelijk verkrijgbaar is.

ROKAL websites in het Duits.

Via onderstaande link kom je op een website in de geboorte stad van ROKAL:

https://rokal-tt.lobberich.de/

Lobberich is onderdeel van de gemeente Nettetal wat maar 6 km over de grens ligt bij Venlo.

Op bovenstaande website staan links naar meerdere sites.

Zeer uitgebreid is die van Stefan Meyer. Daar is ook alles over onderhoud aan loks te vinden.

Onderaan staat ook een link naar het Forum Alte Modellbahnen kortweg het FAM

http://www.altemodellbahnen.de

De ROKAL bladzijden daar staan vol met allerlei discussies en mensen tonen daar wat ze zoal uitspoken….!

Allemaal erg interessant maar je moet wel de Duitse taal machtig zijn natuurlijk. 

Laat een reactie achter